Marketing jest w dzisiejszych czasach bardzo istotnym elementem funkcjonowania każdej działalności gospodarczej. Jest to aspekt niezbędny dla pozyskiwania nowych klientów czy rynkowego rozwoju, a pozyskiwanie nowych klientów to podstawa działania. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że w każdej praktycznie branży konkurencja bardzo się nasila. Marketing powinien jednak odbywać się dziś innowacyjnymi metodami, bo standardowo stosowane metody są coraz częściej nieskuteczne. Dotyczy to m. in. mediów, w tym także stacji radiowych, których zdecydowanie przybywa. Stacje te mogą np. dystrybuować gadżety reklamowe.
Gadżety reklamowe to przedmioty, które przykuwają uwagę potencjalnych klientów, w tym wypadku słuchaczy, ponieważ cechują się one atrakcyjnym wyglądem i wieloma innymi walorami. Najlepsze w marketingu zaś są te, które cechuje również praktyczne zastosowanie w życiu codziennym. Mogą to być m. in. kubki reklamowe, które zdecydowanie należą do najpopularniejszych gadżetów. Coraz częściej wiele firm, w tym także omawiane stacje radiowe, posługują się nimi w marketingu i reklamie. Dodatkową zaletą owych kubków są różne nadruki, eksponujące nazwę danej stacji radiowej, przedstawiające jej logo, itp. Mogą one także zawierać rozmaite hasła czy slogany reklamowe, w innym przypadku mogą tam też widnieć motywy graficzne podnoszące atrakcyjność wizualną gadżetu.
Kubki reklamowe są dystrybuowane przede wszystkim poprzez rozdawnictwo. Stacje radiowe czasem rozdają je przechodniom na ulicach. Odbywa się to w takich miejscach, jak główne skrzyżowania i ulice miast, centra handlowe, okolice zabytków miejskich, dworców, itp.
Jednakże najczęściej zdarza się, że kubki reklamowe są przez stacje radiowe i firmy wynajęte rozdawane na różnego rodzaju imprezach plenerowych, jak np. koncerty, festyny, happeningi, których dana stacja radiowa jest sponsorem albo organizatorem. Takich imprez, jak wiadomo, nie brakuje w okresie letnim. A ludzie, którzy biorą w nich udział, chętnie przyjmują dany podarunek i jednocześnie stają się nowymi słuchaczami danej stacji radiowej – kto bowiem nie włączy choć na chwilę radia, od którego dostał kubek w prezencie?